LPP Klimat och Miljö




LPP Tema år 8 - Klimat och Miljö



Planering



Under veckorna 10-13 kommer vi att jobba med arbetsområdet Klimat och Miljö.  Genom studierna av detta arbetsområde kommer du att få möjlighet att utveckla några av de ämnesspecifika förmågorna som finns i ämnena Svenska, Samhällskunskap, Geografi. Biologi, Kemi och Fysik.

Du kommer att få kunskaper om hur vi människor påverkar miljön i ett globalt perspektiv. Du kommer också att få kunskaper om hur det tre faktorerna miljö, ekonomi och sociala strukturer samspelar. Dessutom kommer du att få insikt i hur du med hjälp av språket kan förmedla information, åsikter mm på ett så tydligt sätt som möjligt.



Undervisning



Under temats gång kommer vi att ha ett par gemensamma genomgångar och diskussioner. Du kommer att få ta del av olika filmer som tar upp klimatförändringar samt få lyssna på en föreläsning av Tommy Claesson, geolog från Linnéuniversitetet.

Under veckorna 11 och 12 kommer du att få skriva en tidningstext. Tisdag och onsdag vecka 12 bryter vi ordinarie undervisning för att i tvärgrupper producera en informerande film/bild, vilken sedan publiceras på vår blogg.






Enskild uppgift:



I din tidningstext ska följande fråga besvaras:



Vilka orsaker och konsekvenser finns det till klimatförändringarna?

Vad kan du, samhället och världen göra för att förhindra fortsatta klimatförändringar?



Ytterligare instruktioner för hur du skriver din tidningstext får du från respektive svensklärare.







Bedömning



I arbetsområdet bedöms på vilket sätt:



      du kan diskutera frågor som handlar om miljö, samhälle, ekonomi och energi, samt hur dessa samspelar (No),

      du kan samtala om och ställa frågor om klimatförändringar på ett sätt som för resonemanget framåt, fördjupar eller breddar diskussionen (No),

      du kan berätta om/reflektera kring klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser för människa, samhälle, ekonomi och miljö i olika delar av världen (Ge)(No),

      du kan reflektera kring olika hållbara lösningar på klimatfrågan och funderar även på vilka konsekvenser dessa förslag får för människa, samhälle och natur (Ge) (No),

      du kan kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar,

      du skriver en text anpassad efter genre, samspel mellan text och bild, innehåll, språklig variation, ordval och textbindning,



Bedömning kommer att ske både kontinuerligt under arbetsorådets gång samt genom din tidningstext.





Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:



Svenska

• Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

• Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

• Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier.

• Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.

• Beskrivande, förklarande, utredande, instruerande och argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar, vetenskapliga texter, arbetsbeskrivningar och blogginlägg. Texternas syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.

• Texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska komponenter. Hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i tv-serier, teaterföreställningar och webbtexter.

• Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begreppsnyanser och värdeladdning.

• Etiska och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i olika

medier och sammanhang.



Samhällskunskap

• Olika slags medier, deras uppbyggnad och innehåll, till exempel en dagstidnings olika delar. Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs, till exempel utifrån kön och etnicitet.

• Hur länders och regioners ekonomier hänger samman och hur olika regioners ekonomier förändras i en globaliserad värld.

• Individers och gruppers möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling samt hur man inom ramen för den demokratiska processen kan påverka beslut.

• Skillnader mellan människors ekonomiska resurser, makt och inflytande beroende på kön, etnicitet och socioekonomisk bakgrund. Sambanden mellan socioekonomisk bakgrund, utbildning, boende och välfärd. Begreppen jämlikhet och jämställdhet.



Geografi

• Jordens klimat-och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor.

• Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka konsekvenser förändringarna kan få för människan, samhället och miljön i olika delar av världen.

• Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.

• Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och mark.

• Förnybara energitillgångar, till exempel sol-och vindenergi och alternativa drivmedel.

• Förekomst av och orsaker till fattigdom och ohälsa i olika delar av världen.

• Samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser.



Biologi

• Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.

• Ekosystems energiflöde

• Aktuella samhällsfrågor som rör biologi.

• Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi.




Kemi

• Några kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö-och hälsosynpunkt.

• Fotosyntes och förbränning samt energiomvandlingar i dessa reaktioner.

• Människans användning av energi-och naturresurser lokalt och globalt samt vad det innebär för en hållbar utveckling.

• Aktuella samhällsfrågor som rör kemi.

• Historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för världsbild, teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.

• Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till kemi.



Fysik

• Energins flöde från solen genom naturen och samhället. Några sätt att lagra energi. Olika energislags energikvalitet samt deras för-och nackdelar för miljön.

• Försörjning och användning av energi historiskt och i nutid samt tänkbara möjligheter och begränsningar i framtiden.

• Fysikaliska modeller för att beskriva och förklara jordens strålningsbalans, växthuseffekten och klimatförändringar.

• Aktuella samhällsfrågor som rör fysik.

• Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.

• Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i källor och samhällsdiskussioner med koppling till fysik.



Lycka till!



Anne-Lie, Cina, Johan, Madde och Mia










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar