Planering
Under
veckorna 10-13 kommer vi att jobba med arbetsområdet Klimat och Miljö. Genom studierna av detta arbetsområde kommer du att få
möjlighet att utveckla några av de ämnesspecifika förmågorna som finns i ämnena
Svenska, Samhällskunskap, Geografi. Biologi, Kemi och Fysik.
Du
kommer att få kunskaper om hur vi människor påverkar miljön i ett globalt
perspektiv. Du kommer också att få kunskaper om hur det tre faktorerna miljö,
ekonomi och sociala strukturer samspelar. Dessutom kommer du att få insikt i
hur du med hjälp av språket kan förmedla information, åsikter mm på ett så
tydligt sätt som möjligt.
Undervisning
Under
temats gång kommer vi att ha ett par gemensamma genomgångar och diskussioner.
Du kommer att få ta del av olika filmer som tar upp klimatförändringar samt få
lyssna på en föreläsning av Tommy Claesson, geolog från Linnéuniversitetet.
Under
veckorna 11 och 12 kommer du att få skriva en tidningstext. Tisdag och onsdag
vecka 12 bryter vi ordinarie undervisning för att i tvärgrupper producera en
informerande film/bild, vilken sedan publiceras på vår blogg.
Enskild uppgift:
I din tidningstext ska följande fråga
besvaras:
Vilka orsaker och
konsekvenser finns det till klimatförändringarna?
Vad kan du, samhället och världen göra för att
förhindra fortsatta klimatförändringar?
Ytterligare instruktioner för hur du
skriver din tidningstext får du från respektive svensklärare.
Bedömning
I
arbetsområdet bedöms på vilket sätt:
•
du kan diskutera frågor som handlar om
miljö, samhälle, ekonomi och energi, samt hur dessa samspelar (No),
•
du kan samtala om och ställa frågor om klimatförändringar
på ett sätt som för resonemanget framåt, fördjupar eller breddar diskussionen
(No),
•
du kan berätta om/reflektera kring
klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser
för människa, samhälle, ekonomi och miljö i olika delar av världen (Ge)(No),
•
du kan reflektera kring olika hållbara
lösningar på klimatfrågan och funderar även på vilka konsekvenser dessa förslag
får för människa, samhälle och natur (Ge) (No),
•
du kan kombinera olika texttyper,
estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar,
•
du skriver en text anpassad efter
genre, samspel mellan text och bild, innehåll, språklig variation, ordval och
textbindning,
Bedömning
kommer att ske både kontinuerligt under arbetsorådets gång samt genom din tidningstext.
Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
Svenska
•
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras
typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och
ljud samspelar.
• Olika
sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot
respons på texter.
•
Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för
språkbehandling i digitala medier.
• Muntliga
presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade
från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till
syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att
planera och genomföra muntliga presentationer.
•
Beskrivande, förklarande, utredande, instruerande och argumenterande texter,
till exempel tidningsartiklar, vetenskapliga texter, arbetsbeskrivningar och
blogginlägg. Texternas syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.
• Texter
som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska
komponenter. Hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i tv-serier,
teaterföreställningar och webbtexter.
• Ord och
begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och
begreppsnyanser och värdeladdning.
• Etiska
och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i olika
medier och
sammanhang.
Samhällskunskap
• Olika
slags medier, deras uppbyggnad och innehåll, till exempel en dagstidnings olika
delar. Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden.
Hur individer och grupper framställs, till exempel utifrån kön och etnicitet.
• Hur
länders och regioners ekonomier hänger samman och hur olika regioners ekonomier
förändras i en globaliserad värld.
•
Individers och gruppers möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling
samt hur man inom ramen för den demokratiska processen kan påverka beslut.
•
Skillnader mellan människors ekonomiska resurser, makt och inflytande beroende
på kön, etnicitet och socioekonomisk bakgrund. Sambanden mellan socioekonomisk
bakgrund, utbildning, boende och välfärd. Begreppen jämlikhet och jämställdhet.
Geografi
• Jordens
klimat-och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors
levnadsvillkor.
•
Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka konsekvenser
förändringarna kan få för människan, samhället och miljön i olika delar av
världen.
• Centrala
ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
•
Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och
mark.
•
Förnybara energitillgångar, till exempel sol-och vindenergi och alternativa
drivmedel.
•
Förekomst av och orsaker till fattigdom och ohälsa i olika delar av världen.
• Samband
mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och
naturresurser.
Biologi
•
Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som
konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
• Ekosystems
energiflöde
• Aktuella
samhällsfrågor som rör biologi.
•
Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika
källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi.
• Några
kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö-och hälsosynpunkt.
•
Fotosyntes och förbränning samt energiomvandlingar i dessa reaktioner.
•
Människans användning av energi-och naturresurser lokalt och globalt samt vad
det innebär för en hållbar utveckling.
• Aktuella
samhällsfrågor som rör kemi.
•
Historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för
världsbild, teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
•
Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika
källor och samhällsdiskussioner med koppling till kemi.
Fysik
• Energins
flöde från solen genom naturen och samhället. Några sätt att lagra energi.
Olika energislags energikvalitet samt deras för-och nackdelar för miljön.
•
Försörjning och användning av energi historiskt och i nutid samt tänkbara
möjligheter och begränsningar i framtiden.
•
Fysikaliska modeller för att beskriva och förklara jordens strålningsbalans,
växthuseffekten och klimatförändringar.
• Aktuella
samhällsfrågor som rör fysik.
•
Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av
och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle
och människors levnadsvillkor.
•
Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i källor
och samhällsdiskussioner med koppling till fysik.
Lycka
till!
Anne-Lie,
Cina, Johan, Madde och Mia
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar