LPP Svenska (Tidningstext)


Tema Klimat och Miljö åk 8         

Under detta tema ska du få chansen att väva ihop faktakunskaper med åsikter som du har belägg för och argu-mentera kring dessa. Du använder dig av de föreläsningar du tagit del av och eventuellt material som du erhållit, men du kan också söka information på nätet. På den blogg som vi lagt upp för det här temat, finner du bra tips på länkar, filmer och annan information. Adressen dit är http://klimatochmiljo.blogspot.com

Du får välja mellan att skriva en debattartikel eller en krönika. Båda dessa texttyper är argumenterande texter, som passar väl till detta tema. I din text ska du ta upp orsaker till klimatförändringar och vilka konsekvenser det för med sig. Du ska även förmedla en ståndpunkt, samt vad du och andra kan göra för att bidra till att förhindra klimatförändringar (medverka till en hållbar utveckling). Nedan finner du instruktioner kring hur dessa texttyper är uppbyggda och vad som ska ingå. Där hittar du även kunskapskrav som gäller för detta arbete. I arbetet bedöms alltså både språk, struktur, innehåll, argumentation och att de delar som är typiska för den texttyp du valt finns med. Du behöver inte ha någon bild med, men får det gärna. Kamera finns i så fall att låna hos mig (Prickiga Kamelens arbetsrum) eller hos något annat av arbetslagen. Det går också bra att ta kort med sin egen telefon om man har tillgång till en.

Lycka till!

Anne-Lie

-------------------------------------------------------------------------------------

Krönika

En krönika är en personlig text som tar upp en aktuell händelse eller fråga. I texten får du ge dina reflektioner och tankar om ämnet. Inte sällan är krönikan underhållande med drastiska exempel och djärva associationer. En krönikör är insatt i sitt ämne och bidrar till att kasta nytt ljus över såväl stort som smått i tillvaron.

En krönika är i korthet:

- en kortare text skriven i kronologisk (tids-) följd.

- skriven som en personlig artikel om vardagliga/aktuella eller samhälleliga händelser och berättar om hur människor lever, vad de gör, tänker och tycker. Krönikören ifrågasätter och funderar på varför folk gör som de gör. Ämnet är oftast självupplevt. Man ska gärna känna igen sig i situationen.

- ofta en kommentar till vad som just nu händer i samhället. Krönikören målar upp bilder, överdriver och bättrar på verkligheten allt som oftast. Krönikörens uppgift är att engagera och vara underhållande! Ofta vill han eller hon väcka känslor eller eftertanke och få läsaren att börja tänka själv.

- att krönikören vill säga något till ”hela världen” som den tycker är viktigt! Texten trappas upp fram till slutet som ofta innehåller en liten ”knorr”.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Debattartikel

Debattartikel är en längre argumenterande text i jämförelse med den kortare insändaren. Ofta (inte alltid) handlar debattartikeln om stora riksintressanta ämnen medan insändare handlar om lokala frågor.

·        Rubriken ska vara slagkraftig och spegla din tes (ståndpunkt).



·        Inledningen ska innehålla bakgrundsinformation. Du vill sätta in läsaren i sammanhanget och anknyta till aktuell debatt. Svara på frågan: Varför är detta aktuellt att diskutera just nu?



·        Tesen ska presenteras i din inledning. Tesen är den åsikt du driver i texten. Formulera tesen tydligt som ett krav, en fråga eller en uppmaning.



·        Argumenten lägger du fram i den fortsatta texten. Ett argument är ett skäl som stöder din tes. Använd dig av sakliga argument, dvs argument som hör till saken (är relevanta) och som antingen är sanna eller rimliga. De argument du väljer att ha med i texten måste vara understödda med exempel, fakta eller andra uppgifter. Använd gärna liknelser och bilder för att få läsaren att förstå bättre. Ha med åtminstone en källa som du refererar till i texten.



·        Motargument ger skribenten trovärdighet. Presentera ett eller flera motargument och bemöt dem. Ge även exempel som styrker motargumenten.



·        Slutsats: I avslutningen sammanfattar du dina argument och konstaterar att läsaren egentligen inte kan göra annat än att hålla med dig. Ge förslag på en lösning. Upprepa tesen det sista du gör i texten.

Bedömningskriterier/kunskapskrav

Du kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning och i huvudsak fungerande struktur och anpassning till krönika eller debattartikel, d v s du följer de instruktioner vi gått igenom för varje tidningstext. I texten visar du på argument, samt motargument. Du kan söka, välja ut och sammanställa
information från ett avgränsat urval av källor […]. Dessutom kan du, utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang […]. Sammanställningarna innehåller enkla beskrivningar och förklaringar, enkelt ämnesrelaterat språk samt i huvudsak fungerande struktur, citat och källhänvisningar. Eventuella bilder samspelar med texten på ett i huvudsak fungerande sätt.
Du kan skriva olika slags texter med relativt språklig variation, utvecklad textbindning och relativt väl fungerande anpassning till krönika eller debattartikel. Texten är intresseväckande och visar på relevanta och hållbara argument och motargument, samt engagemang. Dessutom kan du, utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang.  Du kan söka, välja ut och sammanställa information från ett relativt varierat urval av källor och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang. Sammanställningarna innehåller utvecklade beskrivningar och förklaringar, utvecklat ämnesrelaterat språk samt relativt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar. Eventuella bilder samspelar väl och förstärker och levandegör textens innehåll.
Du kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning, samt väl fungerande anpassning till krönika eller debatt-artikel.  Texten är intresseväckande och visar på relevanta och hållbara argument och motargument, samt engagemang.  Dessutom kan du, utifrån egna erfaren-heter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolka och föra välutvecklade och väl under-byggda resonemang.  Du kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang. Sammanställningarna
innehåller välutvecklade och nyanserade beskrivningar och förklaringar, välutvecklat ämnesrelaterat språk samt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar. Eventuella bilder samspelar mycket väl och effektivt och förstärker och levandegör textens innehåll.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar