Under detta tema ska du få chansen att väva ihop
faktakunskaper med åsikter som du har belägg för och argu-mentera kring dessa.
Du använder dig av de föreläsningar du tagit del av och eventuellt material som
du erhållit, men du kan också söka information på nätet. På den blogg som vi
lagt upp för det här temat, finner du bra tips på länkar, filmer och annan
information. Adressen dit är http://klimatochmiljo.blogspot.com
Du får välja mellan att skriva en debattartikel eller en
krönika. Båda dessa texttyper är argumenterande texter, som passar väl till
detta tema. I din text ska du ta upp orsaker
till klimatförändringar och vilka konsekvenser det för med sig. Du ska även förmedla en ståndpunkt, samt
vad du och andra kan göra för att bidra till att förhindra klimatförändringar
(medverka till en hållbar utveckling). Nedan finner du instruktioner kring
hur dessa texttyper är uppbyggda och vad som ska ingå. Där hittar du även kunskapskrav
som gäller för detta arbete. I arbetet bedöms alltså både språk, struktur,
innehåll, argumentation och att de delar som är typiska för den texttyp du valt
finns med. Du behöver inte ha någon
bild med, men får det gärna. Kamera finns i så fall att låna hos mig (Prickiga
Kamelens arbetsrum) eller hos något annat av arbetslagen. Det går också bra att
ta kort med sin egen telefon om man har tillgång till en.
Lycka
till!
Anne-Lie
-------------------------------------------------------------------------------------
Krönika
En
krönika är en personlig text som tar upp en aktuell händelse eller fråga. I
texten får du ge dina reflektioner och tankar om ämnet. Inte sällan är krönikan
underhållande med drastiska exempel och djärva associationer. En krönikör är
insatt i sitt ämne och bidrar till att kasta nytt ljus över såväl stort som
smått i tillvaron.
En krönika är i korthet:
- en kortare
text skriven i kronologisk (tids-) följd.
- skriven som
en personlig artikel om vardagliga/aktuella eller samhälleliga händelser och
berättar om hur människor lever, vad de gör, tänker och tycker. Krönikören
ifrågasätter och funderar på varför folk gör som de gör. Ämnet är oftast
självupplevt. Man ska gärna känna igen sig i situationen.
- ofta en
kommentar till vad som just nu händer i samhället. Krönikören målar upp bilder,
överdriver och bättrar på verkligheten allt som oftast. Krönikörens uppgift är
att engagera och vara underhållande! Ofta vill han eller hon väcka känslor
eller eftertanke och få läsaren att börja tänka själv.
- att krönikören
vill säga något till ”hela världen” som den tycker är viktigt! Texten trappas
upp fram till slutet som ofta innehåller en liten ”knorr”.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Debattartikel
Debattartikel är en längre
argumenterande text i jämförelse med den kortare insändaren. Ofta (inte alltid)
handlar debattartikeln om stora riksintressanta ämnen medan insändare handlar
om lokala frågor.
·
Rubriken ska vara slagkraftig
och spegla din tes (ståndpunkt).
·
Inledningen ska innehålla
bakgrundsinformation. Du vill sätta in läsaren i sammanhanget och anknyta till
aktuell debatt. Svara på frågan: Varför är detta aktuellt att diskutera just
nu?
·
Tesen ska presenteras i din inledning. Tesen är den
åsikt du driver i texten. Formulera tesen tydligt som ett krav, en fråga eller
en uppmaning.
·
Argumenten lägger du fram i den
fortsatta texten. Ett argument är ett skäl som stöder din tes. Använd dig av
sakliga argument, dvs argument som hör till saken (är relevanta) och som
antingen är sanna eller rimliga. De argument du väljer att ha med i texten
måste vara understödda med exempel, fakta eller andra uppgifter. Använd gärna
liknelser och bilder för att få läsaren att förstå bättre. Ha med åtminstone en
källa som du refererar till i texten.
·
Motargument ger skribenten
trovärdighet. Presentera ett eller flera motargument och bemöt dem. Ge även
exempel som styrker motargumenten.
·
Slutsats: I avslutningen sammanfattar
du dina argument och konstaterar att läsaren egentligen inte kan göra annat än
att hålla med dig. Ge förslag på en lösning. Upprepa tesen det sista du gör i
texten.
Bedömningskriterier/kunskapskrav
Du kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel
textbindning och i huvudsak fungerande struktur och anpassning till krönika
eller debattartikel, d v s du följer de instruktioner vi gått igenom för
varje tidningstext. I texten visar du på argument, samt motargument. Du kan söka, välja ut och sammanställa
information från ett avgränsat urval av källor […]. Dessutom kan du, utifrån
egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang […]. Sammanställningarna innehåller enkla beskrivningar
och förklaringar, enkelt ämnesrelaterat språk samt i huvudsak fungerande struktur, citat och
källhänvisningar. Eventuella bilder samspelar med texten på ett i
huvudsak fungerande sätt.
|
Du kan skriva olika slags texter med relativt språklig variation,
utvecklad textbindning och relativt väl fungerande anpassning till krönika
eller debattartikel. Texten är intresseväckande och visar på relevanta och
hållbara argument och motargument, samt engagemang. Dessutom kan du, utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och
omvärldsfrågor, tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda
resonemang. Du kan söka, välja ut och
sammanställa information från ett relativt varierat urval av källor och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang. Sammanställningarna innehåller utvecklade beskrivningar och förklaringar, utvecklat ämnesrelaterat språk samt relativt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar. Eventuella bilder samspelar väl och förstärker och levandegör textens
innehåll.
|
Du kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad
textbindning, samt väl fungerande anpassning till krönika eller
debatt-artikel. Texten är
intresseväckande och visar på relevanta och hållbara argument och
motargument, samt engagemang. Dessutom kan du, utifrån egna erfaren-heter, olika livsfrågor och
omvärldsfrågor, tolka och föra välutvecklade och väl under-byggda
resonemang. Du kan söka, välja ut och
sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang. Sammanställningarna
innehåller välutvecklade
och nyanserade beskrivningar och förklaringar, välutvecklat ämnesrelaterat språk samt väl fungerande struktur, citat och
källhänvisningar. Eventuella bilder samspelar mycket väl och
effektivt och förstärker och levandegör textens innehåll.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar